با تصمیم بانک مرکزی، اقدام برخی کارگزاری‌های بورسی در پرداخت سود روزشمار به موجودی نقد سهامداران، متوقف شد.

بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، علت این تصمیم بانک مرکزی، دور زدن مقررات مربوط به رعایت نرخ‌های سود شبکه بانکی توسط این کارگزاری‌ها بود. درحالی‌که بانک مرکزی نظارت سفت و سختی بر بانک‌ها دارد تا سود سپرده‌ها را بیش از سطح قانونی بالا نبرند و موجب اخلال در بازار پول نشوند، برخی کارگزاری‌ها با پرداخت سودهای بالاتر از بانک‌ها سبب دور زدن این مقررات شده بودند. یکی از انتقادات همیشگی فعالان بورس درباره رکود بازار سرمایه، سود بالای سپرده شبکه بانکی بوده است که جذابیت بیشتری نسبت به سوددهی در بورس دارد، اما برخی کارگزاری‌ها با دادن سودهای روزشمار بالاتر از بانک‌ها عملا پیشگام این رویه نادرست شده بودند.

اصل ماجرا چیست؟

در طول چند سال گذشته شرکت‌های کارگزاری بورس یک راه‌حل تازه برای افزایش ماندگاری نقدینگی در حساب‌های خود پیدا کردند و آن ارائه کارت‌های بانکی متصل به شبکه شتاب به سهامدارانی بود که منابع مالی‌شان در حساب‌های کارگزاری رسوب کرده بود. در گذشته وقتی سهامداران سهام یک شرکت را می‌فروختند، ممکن بود برای چندین روز یا حتی مدت‌ها وجه نقد حاصل از فروش سهام در یک شرکت کارگزاری بماند و سودی به آن تعلق نگیرد. اما در روش جدیدی که توسط برخی از کارگزاران به‌کار گرفته شد، این مشکل رفع شد و برخی از شرکت‌های کارگزاری در بورس با همکاری با برخی بانک‌ها با صدور یک کارت بانکی برای مشتریان اولا امکان برداشت آنی وجه نقد را برای مشتریان فراهم کردند تا هر زمان که فردی نیاز به نقدینگی دارد بلافاصله منابع خود را دریافت کند و در گام دوم شرایطی را فراهم کردند تا به مانده حساب مشتریان کارگزاری سود تعلق بگیرد.

دلایل تصمیم بانک مرکزی

آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است صدور کارت‌های متصل به شبکه شتاب ازسوی شبکه کارگزاران بورس زمینه تخطی از ضوابط ابلاغی بانک مرکزی در پرداخت سودهای فراتر از نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار را فراهم کرده است. بخشنامه بانک مرکزی نشان می‌دهد احتمالا ایراد اصلی برای توقف صدور این کارت‌های بانکی بحث نرخ سود این کارت‌هاست که ارقامی حدود ۲۵تا ۳۰درصد است و این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی در گام بعدی بر رویه پرداخت این سودها اشکال قانونی وارد کند. طبق ضوابط شورای پول و اعتبار پرداخت سودهای روزشمار که قبلا از طریق سپرده‌های کوتاه‌مدت در شبکه بانکی پرداخت می‌شد، دیگر طبق فرمول‌های قبلی امکان‌پذیر نیست، اما در کارت‌های بانکی که شرکت‌های کارگزاری صادر می‌کنند به سهامداران سود روزشمار تعلق می‌گیرد؛ با این تفاوت که بخش عمده این سود روزشمار ارتباطی به انجام عملیات بانکی ندارد.

کد خبر 876938
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    3 0
    پس مردم چه کار کنند بروند طلا انبار کنند خودرو انبار کنند هر راهی درستی میروند دولت میگوید ناصواب است آخه نه خیلی دولتها توانستند ارزش پول را حفظ کنند نه اینجاست که میگویند خانه از پایبست ویران است
  • محمد طبیب چی IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 0
    سلام . سود بیشتر برای سهامداران بسیار ایده آل است . انهم از طریق صندوق ها . خدا کند جلو این روند گرفته نشود . بانک مرکزی تدبیری یکار برد که کارگزاری ها دق و دلی خودشان را بر سر سهامدار خالی نکنند.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 0
    لعنت به اونایی که تبلیغ بورس رو کردند به عنوان بازار امن و پر بازده
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 0
    پولم رو خارج میکنم سهام نمیخرم. این سیاست کثیف شون هست که پول های پارک شده رو وادار به خرید سهم کنید تا شرکت های ورشکسته رو چند صباحی روپا نگه دارند.بیچاره اونهایی که به شما.... اعتماد کردند
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 0
    سهام عدالت مربوط به بازنشستگانی می باشد که دلسوزانه این کشور را ساخته اند و نه تنها غیر قابل فروش می باشد بلکه ارزش معنوی زیادی دارد.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 0
    بازنشسته گان دلسوزانه علاقه دارند که کشور و دولت روی خود رو های شخصی پارک شده در خیابان ها و معابر = محل عبور سرمایه گزاری ننماید و به چیز های مهم تر فکر بنمایند تا حمل و نقل عمومی در کشور جان بگیرد.
  • بی پول IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 0
    از سهام عدالت چه خبر؟